Bådelauget Udsigten
Viemose Skov
Logbogen
På denne side vil vi skrive lidt om, hvad der for tiden foregår i Bådelauget Udsigten.
Husk, at vi mødes på værftet hver onsdag eftermiddag.

Send dit indlæg til: Ove Juhl oveudby@gmail.com

16-11-2016
Foto fra sommeren 2016

11-2-2015
Læs hæftet, Udsigten, Historien om et bådeværft

19-11-2014
Ulf Brammer en god bekendt af lauget har udgivet lidt om sejlads og ankerpladser for joller i Bøgestrømme, Ulvsund og Grønsund
De kan læse her:
Bøgestrømmen
Grønsund og Møn

16-1-2013
Ny side med med fotos af bådelauget motorer: Her

4-1-2013
Læs lidt om vinterens arbejde med bådmotorer her

8-11-2012
Allan Grove, Udsigtens kasser har lavet en flot hjemmeside om sin have
www.kalvehaven.dk
Af og til er der også nyt om Bådelauget på side 11

Der var Åben hus på værftet søndag den 2. septemper 2012

Formandens tale

Se mere her

Fra træskibsssammenslutningen hjemmeside Håndbog i Vedligehold Smakkejoller – sjægte - oselvere – hækjoller og travaljer vil vedligeholdes – SKAL vedligeholdes. Se det som en fornøjelse! Prøv det! Læs om det! TS kan det! Ulf Brammer har skrevet det. Hent Håndbog i Vedligehold her (pdf)

15 kilometer dejlig vandretur i det sydsjællandske.

Hvis man har lidt interesse for ældre både og gerne vil have dem ud at sejle igen, er Bådelauget Udsigten i Viemose et rigtig godt sted at være. Her er der ligesindede, der sætter en ære i at få bådene på vandet igen og samtidig kan de nyde udsigten ud over havet.

Dagens guide kommer måske til at gå lidt længere end de 15 kilometer etapen egentlig er. For et besøg i Kalvehave Labyrintpark kan godt give ømme fødder inden man når midten og kan skabe sig det store overblik over ind- og udgange. Men han når frem i fin stil og kan bagefter guide Sille Roulund trygt igennem skoven.

Dagens etape slutter ved den idyliske Sandvig Havn, hvor man kan ligge i sin sovepose i en shelter og kigge på vandet.

Se TV Øst indslag her

Vinterprogram 2009-2010

Der er fuld gang i bygningen af en Halmø-jolle med Ingolf, Leif, Mogens, Kaj og Erling i spidsen som igangsættere, og hvem der nu ellers kommer forbi.
Barner fik taget nogle billeder af egetræet som Søren Rasmussen har doneret, man skulle tro, han var bådebygger
Se mere her

Bådelaugets" tur til Jungshoved den 10/9 09. Det var pragfuldt vejr. Der var to sejlførende både-Grete og Sørine- og to både med motor- Katunka og formandens jolle med piskeris. Desuden var vi nogle få ikke-fuldbefarne, der kørte i bil. Som det ses bænkede vi os og havde et par dejlige timer med al vor medbragte og nød vejret og den skønne natur.
Se fotos her

Lørdag 22. aug. 2009 Havde vi besøg af, hvad vi troede var nordmænd, men som i virkeligheden kom fra Lolland. De ville gerne se og høre om vores værft og vores både og hvordan vi arbejdede. Vi lavede en rundvisning og holdt et foredrag som så mange gange før.

Men det interessante var deres rejseform. Det var en alternativ rejse- og ferieform til søs, som praktisk taget ingen begrænsninger havde. Deres både var små, ca. samme længde som en kajak, bredere og med ruf. 2 voksne og 2 børn kunne snildt overnatte, bådene kunne løbe lige op på stranden og de havde alt med, hvad de havde brug for. Deres marchhastighed kunne være helt op til 15 knob ved hjælp af en lille påhængsmotor, så de kunne komme vidt omkring i løbet af kort tid.

Vi havde fået at vide, at der kom 15 både, og vi tænkte, at det er der overhovedet ikke plads til ved bådebroen. Men de lagde til henne ved fiskerne, alle sammen, der er et lille stykke med sand. Alle kom tørskoede i land, havde sig en hyggelig frokost på græsset, de blev vist rundt på værftet og så vores både. De var meget interesserede i, hvad vi havde gang i og kunne tænke sig at komme igen. Hvis du vil vide mere om denne rejse- og ferieform, så har de en fyldestgørende hjemmeside på dette link:
www.oeernesmopa.dk Se fotos her

24. februar 2009
Så var der åben båd i Middelfart i lørdags, 21 februar.

En pæn stor forsamling af DFÆL'ere samt medlemmer af bådlauget Udsigten mødtes ved Lillebæltsværftet kl 13 i lørdags, spændte på, hvad der var at byde på.

Som DFÆL's ansvarlige for aftalen havde jeg et meget frustreret kvarter, da værftet var helt lukket ! - og telefonnumre på opslag svarede ikke !!
Jeg fik da også bandet svært over, at aftalen trods alt nok var misforstået, selv om der 2 gange pr mail var udsendt rettelse af datoen (også tilgået værftet, som jeg tillige en gang før Jul havde bekræftet 21 februar med)

Heldigvis var der i deltagerskaren "nogen, som kendte nogen" og fik formidlet et andet venligt menneske med tilknytning til værftet - Jørgen Illum Hansen - til at lukke os ind og vise rundt.

Se mere og foto fra dagen her

10. februar 2009
Den 31. Januar 2009 havde ca. 25 fra DFÆL og Bådelauget Udsigten trodset vinterkulden og var mødt op på Farvandsvæsenet driftscenter i Korsør. Lederen af driftscentret, Jørgen Royal Petersen, fortalte først lidt om Farvandsvæsenet og havde derefter en gennemgang af arbejdet på driftscenteret. Herefter gik vi ud og så værkstederne, så nu er der ingen af os, der er i tvivl om det store arbejde, der ligger bag vedligeholdelsen af de lystønder og fyr, vi sejler forbi om sommeren i vore små både. Vi sluttede som vanligt af med en tår kaffe inde på det lune kontor, hvor der var stor spørgelyst.

Torsdag den 8. maj 2008 er vor sidste foredragsarrangement. Denne gang tager Leif C os med til Petersværft og fortæller om skibsværftet, flådebasen, Petersgaard og de mennesker, som også boede her og var tilknyttet værftet. Det ved han ret meget om, og det er i perioden 1753-1815.

Vi mødes kl. 10.00 ved klubhuset, Kalvehave og kører sammen til Petersværft. Tag madpakken og naboen med tillige med kaffe, så spiser vi sammen i skoven. Er vejret dårligt, tager vi regnfrakke på. Frokosten kan vi så spise i klubhuset.
En god måde at sige tak på for denne sæson.

Sidste torsdag 3. april havde vi Flemming Alrune, der fortalte om sin tid som løjtnant på Grønland. Der er ingen, der som Flemming forstår at tryllebinde sine tilhørere. Der var heller ikke ingen, der havde tid til kaffe, førend Flemming var færdig. Et spændende foredrag, en dejlig aften. Vi var 12 tilhørere. Tak til Flemming. Og nu står sommersæsonen for døren med ny smedje, ny anlægsbro og ny søsætning.

18. februar 2008
Geralforsamling

26. november 2007
Vinterprogram 2007-2008

19. april 2007
Marts 2007
I lang tid har der blandt nogle af vore medlemmer, især maskinfolk, været ønske om selv at kunne smede. Det skulle i sagens natur ikke være hverken autogen eller elektro, men essesmede. Vi har ledt med lys og lygte efter en feltesse, og vi fandt den tillige med en ambolt. Nu var der så lige det med pengene. Der var ikke afsat penge på vores budget, så nogle stykker stak hovederne sammen og blev enige om et sponsorat. Vi skulle bruge 8 stk. á 100 kr., det var, hvad essen kostede. Det lykkedes, og her er navnene:
Ingolf Andersen
Kaj Als Hansen
Ove Buntzen Larsen
Allan With Grove
Tak til vore sponsorer, og hvis du vil se, hvordan man essesmeder, så er der størst chance om onsdagen, hvor vi jo har arbejdsdag. Måske kunne du selv få lyst til at prøve, og det er håbet, at så mange som muligt får glæde af essen.

December 2006
Vi havde jo julefrokost her den 7. december. Vi var ca. 25 personer og vi havde en dejlig aften i Allans orangerie.
Det er dejligt lokale med højt til loftet og godt for det, for humøret var højt hele aftenen. Laila og Allan sørgede godt for os. Vi fik dejlig mad, som vi selv havde medbragt og udvalget var stort.
Julepakkeuddelingen senere på aftenen var rigtig sjovt.
Vi fik også en julegave, som Leif C havde med til os, idet han kunne meddele, at Langebæk Kultur Forum har bevilget os 5.000 kr. Det var ikke noget, vi havde søgt om, men da Langebæk Kultur Forum bliver nedlagt (desværre) i forbindelse med kommunesammenlægningen, var der et restbeløb, der skulle fordeles og her kom vi i betragtning. Beløbet er øremærket til anskaffelse af en IT-projektor, som vi har så hårdt brug for til vores foredragsaftener. Tak til Kulturforum.
Vores superfotograf John tog nogle billeder, som kan ses her.
Der sker stadig udvikling med vores kommende udstilling og lodsbåden fra Nyord, også med ”Katunga” og Orlas pram, ”Hans” (Hans og Grethe), med ”Stevns”, ja, der er nok at se til, men kom og vær med.
Vi skulle gerne have flere både sejlende til sommer, og det ser ud til, at det lykkes.

November 2006
Referat fra standernedhaling lørdag 4. nov. 2006

Onsdag 1. november 2006, kl. ca. 14.00
Højvandet er ved at tage bådene

Oktober 2006
Bådelaugets 10 års-jubilæumsmiddag blev afholdt lørdag 14.okt. i den selv samme bygning, som hele sommeren dannede rammen om Laugets største udadvendte aktivitet til dato: Udstillingen om værftet i "De gule Stalde", Kalvehave Havn.
Se fotos og læs mere her

Maj 2006
Onsdag den 24. maj havde vi standerhejsning. Vi mødtes kl. 13.00 og vi skulle have haft søsætning kl. 14. 00. Den blev udsat en uge, vi mangler lidt maling på bådene, vejret har jo ikke været velegnet til at male.
Vi var en 10-12 stk., og Inge havde fremtryllet nogle aldeles dejlige mini-pitaer, og Lauget supplerede med pilsnere og hvidvin. Standeren blev sat på behørig vis, formanden udtalte bevingede ord og de obligate hurraer for vores Laug blev udråbt.
Umiddelbart efter gik flere af deltagerne i gang med at udføre noget arbejde på bådene, det siger lidt om, hvad vores medlemmer har lyst til.
Se foto her

I den gule stald blev der d. 19. Maj åbnet udstillingen om bådebygning og fiskeri, og det gik ikke helt stille af. Ca. 100 mennesker var mødt op, og alle var meget begejstrede, både over udstillingen og over vores hæfte om bådeværftet.

Borgmester Henrik Holmer klippede det røde bånd efter at Stephen og Keld Møller Hansen, Sydsjællands Museum, havde fortalt om udstillingen. Henrik Holmer fortalte, at han havde en fortid som kustode og levende kunne forestille sig, hvad det ville sige at præsentere en udstilling.

Gæsterne blev beværtet med hvidvin, pilsnere og snacks. Pressen var tilstede i rigt mål, og dagen efter var vi på forsiden af "Sjællandske", og der var ligeledes en artikel inde i bladet. Onsdag den 24. maj var vi så også i Sydsjællands Tidende. Vi har satset meget på, at vi kunne sælge nogle af vores ting, tovværksarbejder, hæfter o.s.v., og det går rigtig godt. Vi løb hurtigt tør for abehænder, og det er jo kun godt.

Den gule stald er åben hver dag fra 09.00 til 17.00, og i weekenden er der også bemanding, så kom og få en snak om bådebygning og kystnært fiskeri.
Se foto her

Tirsdag 9. maj 2006 havde vi besluttet at retablere vores anløbsbro og samtidig udvide den med 2 fag, som Allan havde doneret.
Vi mødte talstærkt op og et hold gik i gang med at hamre pæle i. Det var Leif C og Stephen.
Et hold gik i gang med at tømre de nye brofag sammen. Det var John og Ove J.
Brofagsholdet fik ind i mellem assistance af Inge, som sammen med Barner var gået i gang med at gøre 2 af bådene klar til den nært forestående søsætning.
Anløbsbroen blev bygget færdig og det var flot arbejde. Vi nåede lige at få et billede med af den færdige anløbsbro.

April 2006
Flytning af båd de gule stalde på Kalvehave havn

Sydsjællands Museum har henvendt sig til Lauget angående udstilling om bådebygning. Som bekendt har Lindholm overladt "De gule stalde" på Kalvehave Havn dels til Langebæk Kommune og dels til Sydsjællands Museum. Den første udstilling kommer altså til at omhandle bådebygning og det var helt naturligt, at vores værft blev en væsentlig del af udstillingen.

Udstillingen åbnes 19. maj, men vi er allerede godt i gang med opstillingen. De første billeder ses her, nemlig placering og transport af en klinkbygget jolle. Alle undrer sig, når de ser jollen placeret på gulvet i bygningen. Hvordan er den kommet ind? Tja, et bådelaug kan de utroligste ting.

Samarbejdet med museet og kommunen er og har været rigtigt godt. Vi i Lauget glæder os til at præsentere den færdige udstilling, som udover bådebygning også vil vise værktøj, fiskemetoder og redskaber.

Der arbejdes meget på, at udstillingen bliver bemandet i week-ends, så publikum kan få svar på evt. spørgsmål.

Marts 2006
Bådelauget har fået ny båd, se mere om Katunga her

Formanden, Ove Bogø og John var til motormøde om Stevns´ motor på Waldemarsbo i Faxe Ladeplads.
Ole og Jan var der som sagkyndige, og især Ole var meget opsat på at gøre denne dejlige motor ( Oles eget udtryk ) i stand.
Den var adskilt og sad fast, men dygtige og ikke mindst stærke mænd fik den løsnet og smurt.
Ole laver et overslag over forventede udgifter, som skal meddeles Skibsbevaringsfonden snarest.

Torsdag d. 26 Januar 2006
I dag var vi, Stephen, Ove Juhl og undertegnede til møde på Sydsjællands Museum med lederen af museet, Keld Møller Hansen.
Hvad der blev drøftet, kan I se her.
Det var for os et utroligt givtigt møde.
Vi var opstemte, da vi gik derfra, og vi glæder os til det fremtidige samarbejde.
Det er sjældent, vi møder forståelse for vores formål om at formidle oplysninger om det kystnære fiskeri, men det gjorde vi i dag. I vil komme til at høre nærmere senere hen.

Banko i Sejlklubben 2005

Besøg af Fejø Drivkvaselaug og Skibsmotormuseet fra Rødvig

Foto fra Udsigten besøg ved Susåen 2005

Standerhejsning Søndag den 29 maj 2005

Mandag d. 13 December Se fotos
Som tidligere nævnt, skulle "Stevns" have ordnet nogle ting og skulle derfor fragtes til Næstved, hvor Torben har sit værksted. Det skete fredag 3.december. Kranmanden var lidt forsinket.
Men "Stevns" blev anbragt godt og sikkert.

Den efterfølgende torsdag mødtes Stephen, Ove J, Inge og Barner kl. 9.00 på havnen og drog til Næstved medbringende værktøj. Nu skulle der rejses stilladser. Der blev arbejdet hele dagen, ved 3-tiden ankom Torben og gav en hånd med. Dagen efter mødtes Stephen, Ove J og Inge og fortsatte arbejdet. Det er ikke sådan ligetil at pakke "Stevns" ind, så man kan arbejde i tørvejr, og i skrivende stund er arbejdet endnu ikke tilendebragt.
Men det bliver det.

Ophaling af bådene ved værftet.
Nu er sæsonen forbi for i år, og som altid haler vi bådene på land. Vi har 5 sejlende både, de 4 haler vi selv op ved værftet. Selvom det altid er lidt trist at hale bådene ud af vandet, er der trods alt en vis forventning til det kommende arbejde.

Gennem sæsonen er der blevet ført tilsyn med bådene, og alle har en eller anden ide om, hvad der burde gøres, når bådene kommer op. Det kommer helt tydeligt til udtryk, når man ser og hører medlemmerne gå rundt om bådene, når de først er lagt til rette på klodser og bukke. Hver især ved, hvad der skal rettes op på, og tro mig, det vil blive gjort.

Onsdagene på værftet fortsætter uformindsket og det vil blive grundigt drøftet, hvilket arbejde der står først for. Men som altid er der en god og hyggelig stemning med lidt godmodig drilleri og Folke med sin traktor kører ud i vandet og henter bådene ind. Han var helt glad for at komme op til os, for, som han sagde, det her er sjovere end at hale roer op.

Vi var ca. 10 i alt, og som sædvanlig var der en forfriskning til alle. Alt i alt en god dag på værftet.

Barner
Se fotos fra bådoptagningen her.

Lørdag den 25-9-2004
Standernedhalning

Nu skal standeren hales ned -

Det havde været bedre, hvis der havde stået "Nu skal standeren sættes", men sådan er det ikke. Den skal hales ned, og det sker den

Lørdag 25. september 2004 kl. 14.00.

Det er én af de lejligheder, hvor vi kan mødes, snakke sammen og få kigget på bådene. Måske kommer der nye ideer, men i hvert fald altid hyggeligt og rart. Formanden har sikkert noget at fortælle os, måske er der andre, der har lyst til at sige noget. Lauget inviterer på sortsild, ganske gratis, drikkevarer kan købes.

Sommeren har ikke været den allerbedste, men netop denne dag bliver vejret godt, det har bestyrelsen nemlig vedtaget. Så der er ingen undskyldning for ikke at komme. Som altid er du velkommen til at tage gæster med. Der er ingen tilmelding, vi spiser, til der ikke er flere sild.

Venlig hilsen - og på gensyn!
Bestyrelsen.

Onsdag d. 30 Juni
I dag byggede vi en ny bådebro ved udsigten.
Se fotos her.
Se også fotos af de søsatte både her.

Onsdag d. 26 maj
I dag, onsdag 26. maj blev en festdag for Laugets medlemmer. Vi søsatte 3 både, Værftsjollen, Udsigten og Vålseprammen. Mange af vore medlemmer var mødt op for at hjælpe til med at få bådene i vandet. Folke, vor gode ven fra Viemose, kom med sin traktor og sørgede for at trække bådene ud i vandet.

At se en traktor med vandet op til hjulakslerne er et syn for guder. Men det anfægter ikke Folke. Når bådene skal i vandet, så skal de i vandet. Om så traktoren skal drukne.

Efter at bådene var fortøjet, (de tog ikke ret meget vand) blev søsætningen fejret på behørig vis. Den af Lauget til Folke skænkede Gl.Dansk blev knappet op og alle skålede for en god søsætning. At se vore både flyde ude i vandet er en stor belønning for det arbejde, medlemmerne har udført i de forgangne måneder. Ca. 14 medlemmer deltog i festen.

Lauget planlægger Sct. Hansfest. Der vil være overraskelser, men herom senere. Husk blot, at din Sct. Hansfest i år foregår ved værftet i Viemose Skoven.

Tirsdag d. 25 maj Se Gitte Kjær´s artikel fra Børsen her

Mandag d. 24 maj
Udsigten, Niels´ jolle og Vålse-jollen blev bundsmurt og er klar til søsætning.

Tirsdag d. 18 maj
En journalist, Gitte Kjær, fra "Børsen" havde fundet frem til os og ville skrive en artikel. Det skulle resultere i en helside. Men til alt held, det var nemlig en mandag, var mange mødt op i "Udsigten" og kunne bidrage med stof til hendes artikel. Der var John, Leif og hans kone, Steen, Ove Juhl, Barner og vores formand, Stephen. Hun var meget grundig og meget begejstret og hun blev også omhyggeligt informeret. Hendes medbragte fotograf tog rigtig mange billeder og vi gjorde dem opmærksom på, at det var nu, hvis de ville have levende rejer og friskfangede ål med hjem. Det ville de godt, og Per sørgede for den side af sagen. En udbytterig dag.
Barner

På bådene fik vi renset og smurt bunden på den ene side af Udsigten og hele bunden af Niels` jolle, her blev damlugen og motorkassen også smurt.
Vålsejollen blev malet hvid indvendigt og lønningen grøn igen! Sidst vi malede lønnigen vaskede regnen det meste af og ned på det hvide, så fribordet skal også males igen.

Lørdag d. 15 maj
holdt Kalvehave Veteranbådelaug stumpemarked på Kalvehave Havn.

Vi var inviteret til at komme og vise rebslagning frem, og det gjorde Ole og Steff på fornemste vis.
Vi havde også en stand som Barner passede.
Se fotos fra dagen her

Torsdag d. 13 maj
Et indblik i en forskningsverden -

Vi var inviteret til et besøg på Maritime Force Lab i Lyngby. Det var Kent's søn Hans, der havde arrangeret det. Vi var 9 deltagere og fik en utrolig spændende oplevelse. Først så vi tegnestuen, hvor man udviklede skibsskrog på computeren, derefter var vi nede at se mega-fræsere, som ifølge computerprogrammerne fræsede skibsskrogene, nogle op til 3 mtr. lange, ud af massive træklodser. Disse skibsskrog skulle derpå efterprøves i store vandbassiner med bølgemaskiner.
Læs mere om og se fotos fra besøget her

Onsdag 5-5-2004
I dag tog vi motoren ud af Udsigten igen og reparerede fundamentet, motoren blev sat i igen og er nu klar til at blive linet op.
Vålseprammen blev vendt og bunden blev smurt indvendig med linolietjære, lønningen blev malet.
Niels´ jolle blev smurt i bunden indvendig med linolietjære. Fribord ind- og udvendig blev malet.
Barkgryden blev taget op.
Da vi kørte hjem, tårnede der sig en stor sort sky op, og lidt efter kom en kort, men heftig haglbyge… Nu håber vi ikke al malingen er blevet skyllet af.
I alt var vi ca. mødt 8 op.
Ove J

Kryddersnapse aften i Kirsebærdalen.
Torsdag i sidste uge havde Allan, Rigmor og ikke mindst Bente og Kent inviteret til snapseaften i Kirsebærdalen, Bente og Kent´s selvbyggede landidyl, den gl. brøndgravers hus, i nærheden af Lind Sø.
Bente lagde ud med en lille gennemgang af brændevinens historie, og Allan fortalte om sine erfaringer med urter og opskrifter samt relevant litteratur.

Inden vi stak næsen i de avanceret duftende, stærke dråber, var der en lille rundvisning i de skønne omgivelser med bækken i baghaven samt alt, hvad hjertet kan begære af skov, frugthave, urtehave, pile- og nøddelund osv.

Kaffen blev ledsaget af Rigmor´s og Bente´s hjemmebagte boller samt prøvesmagning af diverse medbragte snapse og udveksling af opskrifter på disse. Alt i alt en virkelig spændende og hyggelig aften. Stor tak til arrangørerne.
Marie

Se mere om kryddersnaps her (åbener i nyt vindue)

28-4-2004
I dag var vi 9 på værftet i en uhyggelig kold østlig vind.
Grete blev renset i bunden.
Isætning af motor i Udsigten blev påbegyndt.
Lønningsliste på Udsigten blev repareret.
Niels´ jolle blev renset og vasket i bunden indvendigt, dørken blev slebet og malet.
Skrald og div. murbrokker blev kørt på omlasteren.

19-4-2004
Som næstsidste arrangement i Laugets vinteraktiviteter havde vi inviteret Torben Baltzer og Søren Klinge fra Næstved til at komme og fortælle om vedligeholdelsen af gamle træfartøjer.

Torben er bådebygger og, erfarede vi, et omvandrende leksikon. Hvad han ikke ved om både kan stå på bagsiden af et frimærke. Vi havde kaldt aftenen 20 spørgsmål til professoren, og der blev stillet mange spørgsmål.

Torben kunne fortælle, hvordan vi kunne spare noget på den dyre bundmaling, hvordan klinker opførte sig, når de sad i planken, det være sig kobber eller rustfrit stål, og ikke mindst hvad der er vigtigt, når de klinkes, hvad spiger var og hvad man gjorde, når de skulle udskiftes o.s.v. Der var simpelthen ingen grænser.

Torben underholdt os i 3 timer og vi lyttede og vidste med os selv, at her var virkelig noget at lære. Vi var meget taknemmelige og vi håber, at vi kan overtale Torben til at besøge os en anden gang og øse af sin omfattende viden om både.

Tak til Torben for en uforglemmelig aften. Vi var i alt 8 incl. Torben og Søren.

14-4-2004
Bådelauget har mange venner og gudskelov for det. Det sætter vi stor pris på, og en af dem er Kristian Dalsgaard fra Kalvehave. Han bidrog med et anseligt beløb til erhvervelsen af jollen "Grethe" fra Tjørnemarke. Det ville Bådelauget gerne sige tak for, og det gjorde vi på vores arbejds-onsdag den 14. april.

Vi havde inviteret Kristian og hans kone Hanne til at bese værftet og arbejdet på "Grethe". De dukkede også op, så tillige med vore medlemmer var vi vel nok 13-14 i alt. Stephen takkede for støtten til køb af jollen og overrakte Kristian et bevis, som også inkluderede 1 års medlemskab.

Herefter bød Lauget på en lille forfriskning.
Til gengæld kunne Kristian fortælle, at han kendte Orla (den tidligere ejer) særdeles godt, og han havde flere gange været med ude at sejle, fiske gedder (dengang der var nogen) og været på strandjagt. Det er godt for os, at vi har kontakt til en, som har kendt Orla og har sejlet med ham. Så kan vi invitere Kristian på en sejltur, når vi har fået rigget "Grethe" til.

Og husk nu standerhejsning lørdag 24. april kl. 14.00.

Vi fik også lavet lidt!
Motoren til Udsigten blev malet.
Presseningerne blev taget af Udsigten, Niels´ jolle og Vålseprammen.
På Vålsejolle blev bunden smurt med linolietrætjære og fribordet fik en gang hvid linoliemaling.
Udsigten fik malet fribord også med hvid linoliemaling.
Se fotos fra dagen her.

8-4-2004
I løbet af den sidste uge er der blevet lavet ny dørk på begge sider af styrehuset og malet fribord og bund, så Stevns var klar til søsætning.
I dag blev Stevns så søsat.
Se fotos fra søsætningen her

31-3-2004
Artikel fra Sydsjællands Tidende om vores banko den 19-3-2004
Se her (100KB)

27-3-2004
Ny side om Vålse Prammen.

24-3-2204
Vi mødtes på Udsigten som sædvanlig kl.1300. Vi startede med at ønske Sten tillykke med de 12½ år!
John og Ove B lavede Korsørmotor.
Kent brændte maling af Grethe.
Steff og jeg kørte på havnen, her mødtes vi med Barner ved Stevns. Barner og Steff vaskede motorrum og jeg kradsede naglehuller ud og gav dem rustbeskytter samt smurte olie/tjæreblanding på bunden. Til sidst kom Kent og smurte naglehullerne en gang til.

22-3-2004
Der blev holdt møde i dag ved STEVNS på vinterpladsen, Kalvehave Havn. Jes Kromann fra Skibsbevaringsfonden, Ove Juhl og undertegnede samledes for at besigtige det problem, som er ved at udvikle sig ved STEVNS’s stævn. Vi blev enige om, at situationen er alvorlig, men at vi kan klare os sommeren igennem med noget kraftig førstehjælp. Vi blev også enige om, at der skal en ny stævn til.
Stephen Weisbrod,
formand
Se mere om mødet og foto her

22-3-2004
En 10 Hk, 2 cyl Korsørmotor, der har været monteret i forskellige fiskerjoller, har kørt godt, men tabte pusten.
Ove Bogø og John afmonterede topstykket og cylinderen og kunne konstatere at olieskraberingen på det ene stempel var knækket og i topstykket på den pågældende cylinder var der en del kulaflejringer.
Endvidere var der et ikke ubetydelig slub i ventilløfterstyrerne.
Styrerne blev, efter rådslagning med en ven af bådelauget, limet med epoxy 2-komponent og Ove skaffede en olieskrabering, som blev monteret ved hjælp at et hjemmelavet værktøj.
Nu, ultimo marts 04, skal motoren have nye pakninger og justeres og så regner vi med at den kører endnu 30 år.
Ove B og John
Se foto af Ove B og John med Korsørmotor her.

19-3-2004
Som en del af Laugets vinteraktiviteter blev der afholdt, for første gang, bankospil. Vi havde ingen erfaringer hvad bankospil angår, men glædeligvis blev det en succes.
I alt 21 mødte op, den yngste deltager var bare 6 mdr., og den ældste, formoder vi, var rundet de 80 år. Vi havde en dejlig aften, alle hyggede sig og præmierne fordelte sig nogenlunde spredt.
Tak til sponsorerne
Vordingborg Bank
Det lille røgeri
Mern Service Center
Se fotos og beretningen fra bankoaftenen her

17-3-2004
Jeg var først på værftet og finde værktøj og materialer til Stevns, den skal i vandet lørdag den 10. april, så det var ikke for tidligt at komme i gang.
Se plan for, hvad der skal laves før den 10. april her.
Ove B. og John var ved at sætte cylinderen på motoren til Udsigten.
Steff var ved at sætte nyt glas i et vindue på værftet.
Harald høvlede på den nye stævn på Grethe.
Leif og jeg kørte på havnen og startede med at skrabe og smøre linolietjære på Stevns´ bund, senere stødte Steff og Ove B til, så vi fik skrabet hele bunden og smurt første gang med linolietjære.
Se fotos fra dagen.

7-3-2004
Ny side om Silden, en båd bygget på værftet i 1931.

6-3-2004 Fyrskibe.
Et af vore vinterprogrammer var noget om fyrskibe. Ove Juhl fortalte om fyrskibene som vi kender (kendte) dem. I dag er de praktisk taget ud af drift.
Emnet var særdeles relevant, idet vi jo er i besiddelse af en skiftejolle, som blev brugt på fyrskibene. Dens skæbne er endnu uvis. Aftenen var spændende, spørgsmålene var mange, men Ove besvarede dem alle, han er virkelig godt inde emnet.
Kaffe og Maries lækre kage var et extra plus på en dejlig aften. Efterpå gik snakken livligt, vinterprogrammerne virker helt efter hensigten.
Næste gang er fredag 19. marts 2004 kl. 19.00, også i klubhuset på Kalvehave Havn. Der skal vi for første gang afholde bankospil.
Se fotos.

5-3-2004
Hej til alle! Generalforsamlingen var alle tiders. Vi var 22 i alt, det må vist være rekord. Vi fik Bøf Stroganoff, og der blev praktisk taget spist op, så enten var der for lidt eller også smagte det bare godt. Den afgørelse vil jeg overlade til medlemmerne.
Hørte du udsendelsen i DR P1 onsdag?
Vi ses forhåbentlig snart.
Venlig hilsen,

3-3-2004
Vi var mødt ialt 9 op.
Nogle lavede motor til Udsigten.
På Grethe var der nogle, der lavede et nyt bord til stævnen i stb. side, det er nu klar til at komme i svedekisten.
Nogle satte bord fast i den nye stævn.
Nogle fortsatte med at brænde maling af, nu mangler der kun 4 rum mellem spanterne.
Dagens grimme oplevelse var, at vi nok ikke slipper for at skifte nogle spanter i Grethe.
Link til fotos fra dagen.
Ove Juhl

2-3-1904
Bestyrelsesmøde hos Allan

25-2-2004
Danmarks Radio har fået øje på os. Sidste onsdag havde vi besøg af en journalist, som ville lave et program om værftet, bådene og os.
Han havde gjort sit hjemmearbejde, sat sig ind i vores vedtægter og læst vores hjemmeside. Han interviewede flere af os.
Du kan høre udsendelsen onsdag den 3. marts kl. 14.30 på Danmarks Radio P1.